Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Gyökössy Endre: Magunkró magunknak I. fejezet
A testnek és a léleknek azt a kettősségét, dualizmusát, amit még ma is sok vallásos ember hisz és hirdet, a Biblia nem tanítja.
Az, hogy a test a lélek börtöne, amelyből a lélek, mint pillangó röppen
majd ki, nem bibliai, hanem platóni, később gnosztikus gondolat. Innen
került a keresztény gondolkodásba az, hogy a test mindenestől rossz, a
lélek pedig jó és tiszta.
Ezzel szemben Pál apostol egyszer a Szentlélek templomának nevezi a
testet, másszor pedig arra bíztatja a korinthusiakat, hogy testükben
dicsőítsék az Istent. Sőt okos (logikus) istentiszteletnek azt nevezi,
amikor odaszánjuk testünket élő, szent áldozatul Istennek.
Vagy nem a lélek és a test szoros együttesére, kölcsönhatására céloz-e
János Ill. levele második versében, amikor ezt írja Gájusznak:
"Szeretett testvérem, kívánom, hogy mindenben olyan jó dolgod legyen és
olyan egészséges légy, amilyen jó dolga van a lelkednek?" Akkor írja
ezt a levél írója. amikor három dolgot biztosan tudhat Gájuszról:
1. Nehéz, üldözéses időkben él.
2. Nem egészen egészséges.
3. Lelkileg tökéletesen rendben van.
Ez a későbbi sorokból kitűnik:
A nagy teológusok közül Barth Károlyt idézzük, aki azt mondta: "A
Biblia mindig az élő test lelkéről, vagy az élő lélek testéről beszél,
tanít: megelevenített testről, vagy testtel rendelkező lélekről. Mindig
a kettőről együtt."
Ezt a bibliai igazságot a lélektan és a természettudomány ma már együtt igazolja.
Mi a lélek?
Adható-e erre a kérdésre pontos, és tudományosan is helytálló
meghatározást tartalmazó válasz? Bár nem a pásztorálpszichológus
feladata a lélek dogmatikai megfogalmazása, hanem a gyógyítása, hadd
idézzük Helmut Barz neurológust, zürichi pszichiátert: "A lélekről
nemcsak anyagtalansága miatt nem tudunk pontos meghatározást adni;
hanem azért sem, mert nem a test lokalizálható helyhez köthető része,
mégis a testben vagy azon át jelentkezik. Együtt van a testtel, de ezt
az egységet rendkívül bonyolult polaritásként ellentétességnek kell
felfognunk, amelynek feszültségében él, és válik személyiséggé az
ember. Minden hasonlat sántít, az enyém is: állítom, hogy semmiféle
zongoraszonáta sem csendülhet fel jól hangolt zongora nélkül, mégis,
ugyan kinek jutna eszébe, hogy a szonátát a hangszer produktumának
tekintse?"
V. E. Frankl neves osztrák professzort felkereste egy fiatal orvos, aki
meg volt győződve arról, hogy a lelki betegségek zöme gyógyítható, csak
megfelelő módon kell adagolni a lítiumot, adrenalint,
pszichofarmakonokat, tehát a megfelelő gyógyszerekkel. Ezek
segítségével - vélte a látogató - helyreáll a psziché egyensúlya,
hiszen a lélek nem egyéb, mint az agy, az idegrendszer és különböző
hormonok együttese. Erről azonban saját szemével is meg akart győződni,
ezért - közölve a professzorral, hogy a teljes igazságot keresi -
kérte, mikroszkópon mutassa meg neki az agyban a lelket. Frankl
megkérdezte, vajon testi vagy lelki természetű vágy ösztönzi erre a
kutatásra? Nyilván lelki, válaszolt az orvos. És azt hiszi, hogy ezt a
vágyat én megtudom találni, ki tudom mutatni az ön agyában? Ahogy az
elektromosság több, mint a vezetékek, motorok, biztosítékok stb.
együttese, ugyanúgy a lélek is több, mint az idegrendszer, az agy, a
lítium-szint, az adrenalin, vagy a mellékvesehormonok együttvéve. A
lélek valami egészen más, - mondta Frankl.
A lélektan egyébként egyre nyomatékosabban tanítja a pszichoszomatikus
és a szomatopszichikus, a lelki-test és a testi-lelki kölcsönhatást,
azt, hogy a test eseményei a pszichében is kifejezésre jutnak, és a
psziché eseményei a testre is hatnak. Elég, ha csak Selyét, Bálintot és
a genfi Tourniert említjük. Nem véletlen, hogy a hipertónia (magas
vérnyomás) első szakaszát neurogén fázisnak nevezik, és az sem, hogy
akinek megbetegszik a mája, depressziós lesz, s annak, aki urémia
(húgyvérűség) felé halad vagy Addison kórban szenved, esetleg
pajzsmirigye rendellenesen működik, betegsége következtében tökéletesen
megváltozik a pszichés állapota.
Akit becsületében megsértünk, elpirul. Mi köze a mondatnak az
arcszínhez? Miért vezet az állandó bosszankodás betegséghez? Miért van
az, hogy egy énekesnőnek, akit kifütyülnek váratlanul megfájdul a
torka, hogy a zongorista, ha nincs sikerélménye, s a gépírónő, ha fél a
főnökétől, ínhüvelygyulladást kap? Nos, ha hallgat is a száj, kiáltanak
a szervek, mert a léleknek organikus, szervi beszéde, nyelvezete is
van. Lelki feszültségek, súlyos stressz hatások alatt, vagy után,
csomókban hull ki a haj, vagy súlyos migrénes fejfájások jelentkeznek.
V. H. Peters mainzi pszichiáter és neurológus szerint a migrénes
rohamok zöme pszichés gyökerű, szorongás, félelem váltja ki azokat. Ki
gondolná, hogy az orr nyálkahártyái is megduzzadhatnak pszichés alapon?
Az asztmatikus és allergiás megbetegedések zöme is lehet lelki eredetű.
Kezdeti stádiumban ugyanis a pszichoszomatikus betegségek bizonytalan,
úgynevezett "funkcionális zavarok" formájában jelentkeznek, s ezek
hosszú ideig eltarthatnak. Az is elgondolkoztató, hogy nyelvünk így
fejez ki egy-egy testi-lelki nyomorúságot: főnöke természetét igen
szívére vette. Vagy: nem tudta lenyelni, "megemészteni". (S egyszer
csak szívinfarktusa, strumája, vagy gyomorfekélye lett.) "Gyomromban a
sok bánatot már eleget gyűrtem" írja Ady.
Ezért olyan fontos ma már, hogy a homo sapiens a maga testi-lelki egységében legyen homo pacienssé, s ne csak a szervei.
Amit a mai orvostudomány már tud, azt a zsoltáros több ezer évvel
ezelőtt érezte, sőt le is írta pl. a 32. Zsoltár 1-5. versében. Ezt a
zsoltárt egy neves pszichológus éppen ezért "pszichoanalitikus",
Iélekelemző zsoltárnak nevezte el.
Boldog, akinek hűtlensége megbocsáttatott,
vétke eltöröltetett.
Boldog az az ember,
akinek az Úr nem rója fel bűnét,
és nincs lelkében álnokság.
Míg hallgattam, kiszáradtak csontjaim,
egész nap jajgatnom kellett.
Míg hallgatott hűtlenségéről, s úgy tett, mintha mi sem történt volna. ami megbontotta a Rendet, addig:
... éjjel-nappal rám nehezedett kezed,
erőm ellankadt, mint a nyári hőségben.
De meddig?
Addig, amíg:
Megvallottam neked vétkemet,
bűnömet nem takargattam.
Elhatároztam, hogy bevallom
hűtlenségemet az Úrnak,
és te, megbocsátottad bűnömet,
amit vétettem.
Amikor csontjai kiszáradásáról ír a zsoltáros, nem valamiféle
csontbetegségről, ritkulás vagy kopás miatt érzett fájdalomról szól,
hanem arról, hogy van a lélek felől a test felé ható fájdalom is. Míg a
zsoltáros elnyomta hűtlenségét, vétkét, s úgy élt, mintha mi sem
történt volna, testi fájdalmai jelentkeztek, s álmatlanság gyötörte,
Amikor nem takargatja többé, hanem bevallja, bocsánatot kap az Úrtól,
aki "körülveszi a menekülés örömével". (7. v.) Mai szóval: gyógyulni
kezd.
Elképzelhető, hogy a zsoltáros Dávid itt - éppúgy, mint az 51.
zsoltárban - Uriás feleségének, Betsabénak az elcsábítására, majd Uriás
(a volt hadvezér) fondorlatos megölettetésére gondol, de Nátán próféta
"lelkigondozására" és megrendítő hatására is visszaemlékezhet. Arra,
hogy testi gyógyulása is akkor kezdődött el, s azzal, hogy bűneit
megvallotta.
A bűnnek, a sorozatos hűtlenségnek van ilyen hatása.
Lassan - olykor hirtelen - megváltozik valami az életünkben, mintha
szürke fátyol ereszkednék le elénk, elválasztva minket a többi
embertől, magától az élettől. Nincs öröm, s céltalanná, értelmetlenné
válnak a dolgok, sőt olykor az élet is. Vagy ízetlenné válik szánkban a
falat, sem étel, sem ital nem esik jól és nem vágyunk az Ige után.
Lassan nyomasztóvá lesz minden. Orvosunktól gyógyszereket kérünk,
szorongások és álmatlanság miatt, nappal pedig indokolatlanul
ingerültek, mindenre felcsattanók vagyunk, betegnek érezzük magunkat.
Hol itt, hol ott jelentkező fájdalmak gyötörnek, de ha orvoshoz
megyünk, leleteink legtöbbször negatívak, mi magunk azonban
"pozitívak", azaz mégiscsak betegek maradunk. Ilyenkor szoktak az
orvosok pihenést, kikapcsolódást javasolni vagy beutalót adni. De
bárhová megyünk, gyógyszereinkkel együtt önmagunkat is elvisszük, ezért
aztán testi-lelki állapotunk csak átmenetileg, vagy semmit sem javul.
Mivel kezdődik a zsoltáros gyógyulása? Ő maga írja le. Mondhatnánk így
is: írja ki. "Megvallottam neked vétkemet:" Nem "takargatja" többé. Az,
amit eddig elnyomott önmaga és Isten előtt, elintéződik, és ennek
eredménye bocsánat és gyógyulás. Így is igaz: Bocsánat,
következésképpen a gyógyulás, a "menekülés öröme". Mert egészségessé
válik egy széthullásban volt ember, aki magát betegnek érezte.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
KÖNYÖRTELEN ÉV INDÍTÓ TISZTÍTÓTŰZ TRÉNING 2014
Aranyosi Ervin: Nőnapi köszöntés (saját festményemmel)
Aranyosi Ervin: Spirituális segítő (saját festménnyel)
Aranyosi Ervin: Narayana (saját festménnyel)