Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Egyszer
megkérték a Buddhát, hogy magyarázza el, mi a valódi boldogság.
Felsorolt különféle jó cselekedeteket, melyek a boldogsághoz vezetnek,
és valóságos áldást jelentenek. Mindezen áldások két kategóriába
sorolhatók: a család és a társadalom iránti kötelezettségek
teljesítésével olyan cselekedeteket végezni, melyek hozzájárulnak mások
jólétéhez, és olyan cselekedeteket végezni, amelyek tisztítják a
tudatot. Az egyén jólléte elválaszthatatlan másokétól. És végül ezt
mondta:
Az élet hullámhegyei és hullámvölgyei között a tudat mégis rezdületlen marad, nem panaszkodik, nem hoz létre szennyeződést, mindig
biztonságban érzi magát;
ez a legnagyobb boldogság.
Nem számít, mi bukkan fel saját testünk és tudatunk mikrokozmoszában
vagy a külvilágban, képesek vagyunk szembenézni vele – nem feszültséggel, elfojtott sóvárgással vagy elutasítással, hanem teljes
könnyedséggel, a tudat mélyéről fakadó mosollyal. Semmilyen helyzetben
– legyen az kellemes vagy kellemetlen, kívánt vagy nem kívánt – nem
leszünk ingerültek, s a mulandóság megértésével tökéletes biztonságban
érezzük magunkat. Ez a legnagyobb áldás.
Annak tudata, hogy a saját mesterem vagyok és hogy semmi sem kerekedhet
felül rajtam, hogy mosolyogva el tudok fogadni mindent, amit az élet
hoz – a tudat tökéletes egyensúlyát, a valódi megszabadultságot
jelenti. Ezt a Vipasszaná meditáció gyakorlásával itt és most el lehet
elérni. Ez valódi semlegesség, nem negatív hozzáállás vagy passzív
zárkózottság.
Nem a világ problémái elől menekvést kereső, a fejét a homokba dugó
ember vak beletörődése, fásult közönye ez. A tudat valódi egyensúlya a
problémák és a valóság szintjeinek teljes tudatosságán alapul.
A sóvárgástól és elutasítástól való mentesség nem érzéketlen, közönyös
hozzáállást jelent, amikor valaki a saját megszabadulását élvezi,
miközben nem gondol mások szenvedésére. Épp ellenkezőleg: az igazi
semlegességet „szent elfogulatlanságnak” nevezik.
Ez dinamikus minőség, a tudat tisztaságának a kifejeződése. Amikor
tudatunkat megszabadítjuk a vak reakció rögzült szokásától, akkor az
először lesz képes kreatív, pozitív cselekedetek megvalósítására, ami
produktív és jótékony önmagunk és mindenki más számára is.
A
semlegesség mellett megjelennek a tiszta tudat más minőségei is, mint a
jóakarat, a szeretet, amely viszonzás és elvárás nélkül keresi mások
jólétét; az együttérzés mások gyengeségei, szenvedései láttán, és az
együtt érző öröm mások sikere és jó szerencséje láttán. Ez a négy
tulajdonság törvényszerű eredménye a Vipasszaná gyakorlásának.
Korábban mindig megpróbáltuk megtartani azt, ami jó volt nekünk, ami
pedig rossz, azt igyekeztünk másoknak továbbadni. Most viszont
megértjük, hogy saját boldogságunkat nem érhetjük el más kárára, és
csupán az hoz boldogságot, ha másokat is boldoggá teszünk. Ezért arra
törekszünk, hogy megosszunk másokkal minden jót, amivel mi
rendel-kezünk. Miután megszabadulunk a szenvedéstől és megtapasztaljuk a
megszabadultság békéjét, felismerjük, hogy ez a létező legmagasabb jó.
Ekkor az ember azt kívánja, hogy mások is tapasztalják meg ezt a jót,
és találják meg a szenvedésükből kivezető utat.
A meditáció logikus eredménye: a jóakarat és a szeretet
kifejlesztése a többi ember irányába. Lehet, hogy korábban is
hangoztattuk ezt, de a tudatunk mélyén jelen volt még a sóvárgás és
elutasítás. Most bizonyos fokig megszűnik a reagálás folyamata és az
önösség régi szokása, s a jóakarat természetesen árad a tudat mélyéről.
Ez a jóakarat a tiszta tudat támogató erejével nagyon erőteljes tud
lenni, és békés, harmonikus légkört teremt mindenki javára.
Vannak, akik azt hiszik, hogy mindig kiegyensúlyozottnak lenni azt
jelenti, hogy az ember többé nem élvezheti az életet annak
sokszínűségében, olyan, mintha egy festő az összes színt tartalmazó
palettából csak a szürkét használná, vagy mint ha egy zongorán, valaki
csak a középső C-t játszaná. Ez a semlegesség félreértése. A valóság
az, hogy a zongora hamisan szól, és nem is tudjuk, hogyan kell játszani
rajta. A billentyűk puszta ütögetése az önkifejezés nevében csupán
hangzavart okoz. Ha viszont megtanuljuk, hogyan kell felhangolni a
zongorát, és megtanulunk játszani rajta, akkor zenélhetünk. A
legalacsonyabbtól a legmagasabbig, a billentyűk teljes skáláját
használhatjuk, és minden leütött hang harmóniát és szépséget teremt.
A Buddha azt mondta, hogy ha tudatunkat megtisztítjuk és elérjük a
„tökéletességig fejlesztett bölcsességet”, akkor megéljük az „örömöt,
az áldást, a nyugalmat, a tudatosságot, a teljes megértést és a valódi
boldogságot”. Kiegyensúlyozott tudattal jobban tudjuk élvezni az
életet. Amikor kellemes helyzetbe kerülünk, akkor tökéletesen élvezzük
annak zamatát, mivel elterelés nélkül, tökéletesen tudatában vagyunk a
jelen pillanatnak. Amikor pedig ez az élmény elmúlik, nem lesz
rosszkedvünk. Továbbra is mosolygunk, mert tudjuk, hogy ennek
törvényszerűen meg kellett változnia. Ehhez hasonlóan, amikor
kellemetlen helyzetbe kerülünk, nem válunk zaklatottá, hanem megértjük
azt, s ezáltal felismerhetjük, hogyan változtathatnánk rajta. Ha erre
nincs mód, akkor is békések maradunk, hiszen jól tudjuk, hogy ez az
élmény is mulandó, és törvényszerűen elmúlik. Tehát azáltal, hogy
tudatunkat feszültségektől mentesen tartjuk, sokkal élvezhetőbb és
eredményesebb életet élhetünk.
Aki
megtisztította a tudatát, nem fog szomorú arccal járni-kelni. A
szenvedéstől megszabadulva természetes dolog, hogy mosolyog. Amikor az
ember elsajátít egy módszert, ami a megszabaduláshoz vezet, akkor
természetes, hogy boldog.
Ez a szívből jövő mosoly nem fejez ki mást, mint békét, semlegességet
és jóakaratot. A mosoly, ami minden helyzetben ragyog, az a valódi
boldogság.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!