Gnózis,
gnoszticizmus, gnosztikus irányzatok Sokszor elhangzik manapság a
Gnózis vagy a gnoszticizmus fogalma. A Gnózis általában valami
titokzatos, és az elfogadott értékrenddel szemben leleplező eszmeként
kerül a köztudatba. Információra éhes világunk a gnosztikus iratok
felfedezésében a szenzációt látja, és a Gnózis kapcsán akár pro, akár
kontra vélemények hangzanak el, mindig az igazság és hamisítás, a tények
és a vélt tudás körül zajlik a vita. Nem szeretnénk ezen a helyen a
Gnózis kapcsán mostanában divatos témákban (mint a Júdás Evangéliuma,
vagy a Da Vinci kód) állást foglalni, azonban éppen gnosztikus
szempontból elgondolkodtató, hogy miért időszerűek ezek a kérdések. Mi a
Gnózis valójában? Mit üzennek a mai kor emberének a régi időkből
előkerült gnosztikus iratok, és mi vonz oly sok embert a gnoszticizmus
témájához?
A Gnózis tudásA Gnózis
görögül tudást jelent. Mit takar azonban ez a fogalom? Sok mindenről
állítjuk, hogy tudjuk, de ennek a kijelentésnek számtalan árnyalata van.
A gnosztikus tanokat a hagyományos hitelvek dogmatikus követői szívesen
állítják be bonyolult és zavaros fantáziaszüleményeknek. A gnosztikusok
számára azonban végtelenül egyszerű a meghatározás: a Gnózis igazi,
belső tudást jelent.
Az ember megszokta, hogy azért tud valamit,
mert eljutott hozzá az információ. Információs társadalomban élünk, és
ma már a materialista szemléletű ember is magától értetődőnek tartja,
hogy az anyagot áthatja valami olyan törvényszerűség, mely akár
rendezőelvként, akár kaotikus hatásként, de folyton áramlik minden
megnyilvánulás között. Ha a jelenségek jellegének és a köztük lévő
összefüggéseknek a tényét információnak nevezzük, akkor a tudást a
tények ismeretének is nevezhetnénk. Ez az alapvetően külső megközelítés
azonban azt feltételezi, hogy a dolgok olyanok, amilyenek, tehát egy
információ vagy igaz, vagy nem. Honnan tudjuk azonban, hogy valami igaz
vagy sem? Mihez képest igaz az, amit igaznak tartunk? Az ismeretszerzés
megszokott eszközei a tények gyűjtése, és a gyűjtemény elemeiből új
következtetések levonása. Honnan vesszük azonban a tényeket és a
magabiztosságot, hogy amit összerakunk belőlük, az megállja a helyét?
Korszakunk hatalmas jelentősége, hogy a tudásnak ez a megszokott képe
összeomlik, és mindenről kiderül az ellenkezője, hogy aztán azt is
megcáfolják, és a cáfolatot és a cáfolat cáfolatát is, és aki egy kicsit
is őszintén szemléli a tudomány, a vallás vagy akár a társadalom
hétköznapi kijelentéseit, az ezeket végül is kilátástalanul
bonyolultnak, homályosnak, és a valódi tudás tekintetében hiányosnak
látja.
A Gnózis belső tudásA Gnózis az
igazi tudást jelenti. A Gnózis azért egyszerű, mert mielőtt még bármit
meghatározna, leírna vagy magyarázna, mindenekelőtt abból a tényből
indul ki, hogy igazi tudás létezik. A gnosztikus világnézet alapja az,
hogy az igazság előbb létezett, mint minden más. A gnosztikus irányzatok
abból indulnak ki, hogy aki tudásra szomjazik, az belülről tudja: ez az
abszolút tudás létezik. Miért? A válasz szintén egyszerű: minden
emberben eleve benne van ez az igazság, tehát maga az igazság mondatja
velünk, hogy ő létezik, és mindennek egyedül ez a létezés az értelme. Ő a
kezdet és a vég, az első és az utolsó, belőle származik minden valódi
tanúság és kinyilatkoztatás, és őhozzá vezet el minden, ami igaz.
Bennünk van a kulcs, amellyel minden kaput kinyithatunk, mely a
világhoz, a minket körbevevő dolgokhoz vezet, ahonnan a tapasztalatokon
át, végül visszajuthatunk önmagunkba. Így válik eggyé mindaz, ami kint
van és ami bent, így lesz a teremtés élő jelen.
A isteni és az istentelen teremtésSzámtalan
leírás, magyarázat látott napvilágot arról, hogy a gnosztikusok
világképe hogyan választja szét az istenit és az istentelent, és hogyan
értelmezi a világ dualitását. A Gnózis követői számára azonban ezek a
magyarázatok soha sem voltak olyan fontosak, mint a külső
megközelítésből tájékozódók számára, akik a gnosztikusok filozófiáját
meg akarták határozni. A valódi gnosztikusok soha sem akartak, és nem
akarnak ma sem filozófiai tételeket felállítani. Módszereik leírása e
cikk kereteit túllépné, itt most csak magának a gnosztikus eszmeiségnek a
lényegéről van szó. A gnosztikus belülről igaznak ismeri fel, hogy
ebben a világban, amelyben él, valami alapvetően nincs rendben. Miután
tudja, hogy a tökéletesség előbbre való, mint minden más, nyilvánvaló
számára, hogy ami viszonylagos, ahol a jó és a rossz váltja egymást, az
nem lehet Isten, és nem is származhat közvetlenül Istentől, tehát nem
isteni. Ebből persze még nem következik se az isteninek, se az
istentelennek a meghatározása, de a gnosztikust ez nem is nagyon
érdekli. Minden tisztán gnosztikus szöveg olyan jelképrendszert hordoz,
mely a fenti alapvető felismerésektől a tökéletesség megtapasztalásához
vezet el. A gnosztikus tanok azokhoz szólnak, akikben ezek a
kijelentések visszhangot keltenek.
A gnosztikusok nem titkolóznakNem
igaz, hogy a gnosztikusok bonyolult filozófiákat gyártottak, s ezeket
titkon őrizgették, hogy aztán a kiválasztottakat beavassák. A
kiválasztottak azon egyszerű oknál fogva indulnak el a belső ismerethez
vezető úton, mert erre az elhatározásra jutnak. Sohasem egy külső
tekintély döntött vagy dönt arról, hogy ki a kiválasztott, hanem elvileg
minden ember kiválasztott, a léte által, az élete értelme által, azon
tény miatt, hogy ember, feltéve, hogy emberléte célját és értelmét
keresi, és azt be akarja tölteni. A valódi beavatás az önmagunk legbelső
világa felé vezető út. Aki szabad akaratának isteni rendeltetését
felismerve ezen az úton elindul, az kiválasztottá válik. Kiválik a
tudatlanság külsőségeiből. Megérti a gnosztikus tan lényegét, mert a
saját felismeréseivel összecsengőnek ismeri fel. Ismeri a Gnózis
hívását, a valódi tudás felé hajszoló belső erőt, és lépésről lépésre
egyre többet tud az eredeti isteni teremtésről, ami a külső tudás
számára hermetikusan zárt marad. Sohasem a gnosztikusok zárták el a
tudásukat az úgynevezett kívülállókkal szemben, hanem önmagát zárja ki,
aki nem keresi a Gnózist. Márpedig minden vonzalom a külsőség felé -
legyen az felszínes vallásosság vagy múlandó javak utáni önző vágy -
szembefordul a belső tudással.
A gnosztikus tanok eredeteAz
apokrif evangéliumok tanúsága szerint a kereszténység első
évszázadaiban a gnosztikus eszmeiség meghatározó volt. Mielőtt a
tantételeket elkezdték kanonizálni és a vallást a hatalom szolgálatába
állítani, egy hatalmas spirituális impulzus, egy rendkívüli hatósugarú
szellemi mozgalom ragadott meg számtalan embert, függetlenül az eredeti
beállítottságától. Ez a mozgalom belső megmozdulást, megrendülést és a
tökéletesség belső átélése iránti vágyat keltett az emberekben. Ez a
Gnózis lényege. Nem a tanok egyes irányzatai, nem egyes közösségek
voltak gnosztikusok, hanem az a beállítottság, hogy minden ember
hivatott a belső tudásra, Isten közvetlen megtapasztalására. Gnosztikus
kereszténység néven maradt fenn ennek a mozgalomnak az emléke, azon
kevés forrás alapján, amelyek túlélték az üldöztetést. Pedig eredetileg
ez volt maga a kereszténység és az igazi, belső vallásosság, mielőtt a
hatalmi tényezővé terebélyesedő külső vallás önmagát a hivatalos
kereszténységnek tekintve kiirtott minden más szellemiségű irányzatot,
különösen pedig a belső tudás híveit. Teljesen érdektelen, hogy ebben a
kultúrkörben a görög nyelv ezt éppen Gnózisnak nevezte. A belső tudás,
az igazi ismeret, Isten ismerete minden vallás születésénél jelen volt,
és számtalan embert indított el a szellemi úton. A Gnózis minden belső
vallás lényege. Lao Ce Tao-nak nevezte, Buddha Megvilágosodásnak,
Hermész Triszmegisztosz Logosznak, ma azt mondjuk tudás. Igazi belső
ismeret.
Forrás: www.lectorium.hu
http://www.ahimsa.hu
Kommentáld!