Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A szellemi ösvény
Rúminak, a szúfi mesternek Asztali beszélgetés című művében van egy indulatos, éles passzus:
A
mester azt mondta, hogy egyetlen dolog van ezen a világon, amit soha
nem szabad elfelejteni. Ha minden mást el is felejtenél, csak ezt az
egyet nem, akkor semmi okod nincs aggodalomra, de ha mindenre
emlékszel, mindent végrehajtasz és mindenre figyelsz, csak azt az egyet
felejted el, akkor valójában nem tettél egyáltalán semmit. Olyan ez,
mintha egy király elküldene valamely országba, hogy teljesíts egy
különös feladatot. Elmész abba az országba, s teljesítesz száz más
feladatot, de ha nem teljesíted azt, amiért odaküldtek, az olyan,
mintha semmit sem tettél volna. Ugyanígy, az ember egy bizonyos
feladattal jött a világra, ez a célja. Ha nem teljesíti, akkor nem
csinált semmit. Az emberiség valamennyi szellemi tanítója ugyanazt
mondta nekünk: az élet értelme a földön az, hogy az ősi,
megvilágosodott természettel egyesüljünk. A "feladat", amelynek
elvégzésére a "király" elküldött bennünket ebbe az idegen, sötét
országba az, hogy felismerjük és kialakítsuk igaz valónkat. Ezt csak
egyetlen módon tehetjük meg, ha nekivágunk az átváltozás szellemi
útjának, minden buzgalmunkkal, intelligenciánkkal, bátorságunkkal s
rendelkezésre álló eszközzel. Mint ahogy a Katha upanisadban mondja a
Halál Nacsiketasznak: Van a bölcsesség útja és a tudatlanság útja.
Távol vannak egymástól, s különböző helyre vezetnek... A tudatlanságban
hánykolódók, azt gondolva magukról, hogy bölcsek és tanultak,
céltalanul botorkálnak ide-oda, mint mikor vak vezet világtalant. Hogy
mi van az életen túl, nem ragyog fel azok számára, akik gyermetegek,
léhák vagy a gazdagság félrevezetettjei.
Megtalálni az utat
Más
időkben, más civilizációkban a szellemi átváltozás ösvényére csak
viszonylag kevés kiválasztott találhatott rá. Most az emberi faj minden
egyedének keresnie kell a bölcsesség ösvényét, ha a világot a fenyegető
belső és külső veszélyektől meg akarjuk menteni. Ebben a széteső, vad
korban a szellemi jövőbe látás nem valami elitista luxus, hanem a
túlélésünk előfeltétele.
A bölcsesség ösvényének követése sohasem
volt sürgetőbb és nehezebb feladat. Társadalmunk teljességgel
elkötelezett az "én" ünneplésére, sikerről és erőről képzelegve a
kapzsiság és tudatlanság erőit ünnepli, amelyek elpusztítják a világot.
Sohasem volt nehezebb meghallani az igazság nem éppen hízelgő hangját,
és soha nem volt nehezebb, ha netán meghalljuk, hogy kövessük azt,
hiszen a körülöttünk lévő világban semmi nincs, ami segítené
választásunkat, s a társadalom, amelyben élünk, tagadni látszik a
szentség és az örökké érvényes célok eszméit. Most, a fenyegető veszély
idején, amikor közvetlen jövőnk is kétséges, mi, emberi lények,
legnagyobb döbbenetünkre azt látjuk, hogy önnön rémálmunk csapdája tart
fogva.
Ám még ebben a tragikus helyzetben is van reményforrás,
mégpedig az, hogy a nagy misztikus hagyományok valamennyi tanítása még
elérhető. Sajnos nagyon kevés mester testesíti meg ezeket a
tanításokat, s azokból, akik az igazságot keresik, szinte teljesen
hiányzik a józan ítélőképesség. A nyugati világ a szellemi sarlatánok
mennyországa lett. A tudósok esetében könnyen ellenőrizhető, hogy ki
igaz és ki nem, mivel a többi tudós ellenőrizheti hátterét és
állításait. Nyugaton azonban teljesen lehetetlen megítélni az
úgynevezett "mesterek" valódiságát, mivel hiányoznak az irányvonalak, a
fejlett és érett bölcsességkultúra kritériumai. Bárki tetszeleghet a
mester szerepében, s másokat is buzdíthat erre.
Tibetben más a
helyzet, ott sokkal biztonságosabb kiválasztani a követendő utat és
mestert. Azok, akik először ismerkednek a tibeti buddhizmussal,
csodálkoznak, ugyan miért fektetnek olyan komoly hangsúlyt a származási
láncolatra, a mestertől mesterre hagyományozott megszakítás nélküli
átadásra. A leszármazási láncolat lényeges biztosíték, garanciája a
tanítás hitelességének és tisztaságának. Az emberek onnan ismerik meg a
mestert, hogy ki volt az ő mestere. Nem arról van szó, hogy
megőrizzenek valami megkövesedett rituális tudást, hanem hogy a
lényeges és eleven tudást és annak ügyes és hatékony módszereit átadják
tudatból tudatba, szívből szívbe.
Különösen fontos és kifinomult
feladat felismerni, hogy ki az igaz mester és ki nem. Egy ilyen korban,
amely mindig szórakozni vágyik, a könnyű válaszokat és gyors
megoldásokat keresi, a szellemi mester józanabb és kevésbé teátrális
megnyilvánulása észrevétlen marad. Ugyanakkor a szentről való
elképzelésünk, hogy az kegyes, szerény és tartózkodó, annyira
befolyásolhat bennünket, hogy nem vesszük komolyan egy megvilágosodott
elme esetleges dinamikus és néha felfokozottan játékos
megnyilvánulásait. Patrul rinpocse írta: "Az egyszerű emberek, mint mi,
nem ismerik fel a különleges képességekkel rendelkező egyént, aki nem
tárja fel természetét, még akkor sem, ha mindent megtesznek, hogy
megismerjék. Másrészt, a közönséges sarlatánok ügyesen csapnak be
embereket, pontosan úgy tudnak viselkedni, mint a szentek." Ezt Patrul
rinpocse a múlt századi Tibetben írta. Mennyivel helytállóbb ez modern
szellemi szupermarketünk káoszában!
Hogyan is bízhatunk meg
valakiben ebben a mai bizalmatlan világban? Pedig a bizalom
elengedhetetlen ahhoz, hogy követhessük a szellemi ösvényen. Van valami
különös ismertetőjel, ami alapján megállapíthatjuk, hogy igaz mesterrel
állunk szemben?
Élénken emlékszem, hogy amikor együtt voltam egy
mesterrel, megkérdezte tanítványait, hogy miért pont őt választották és
miért bíznak meg benne. Egy asszony így válaszolt: "Láttam, hogy
mennyire akarja, jobban, mint bármi mást, hogy megértsük és alkalmazni
tudjuk a tanítást, és milyen ügyesen magyarázta a tanokat, hogy
segítségünkre legyen." Egy ötvenes éveiben járó féri elmondta: "Nem az
hatott meg, amit tud, hanem az, hogy valóban önzetlen, jó szíve van."
Egy, a harmincas évei végén járó nő megvallotta: "Megpróbáltam, hogy az
anyámnak képzeljem önt, az apámnak, az orvosomnak, a férjemnek, a
szeretőmnek, s mindezen kivetítési drámák során csak nyugodtan ült,
soha nem fordult el tőlem."
Egy húsz év körüli mérnök ezt mondta:
"Amit különlegesnek találtam önben, az az a rendkívüli alázata,
amellyel igazán a legjobbat kívánja mindannyiunknak, s hogy amellett,
hogy a mi tanárunk, soha nem szűnt meg a saját mestereinek tanítványa
lenni." Egy fiatal ügyvéd így szólt: "Az ön számára a tanítás a
legfontosabb dolog. Néha azt hiszem, hogy az ön számára az lenne az
ideális, ha teljesen elenyészne, s a lehető legszemélytelenebb módon
teljesen átalakulhatna tanítássá."
Egy másik tanítvány szégyenlősen
mondta: "Először visszariadtam attól, hogy megnyíljak ön előtt. Olyan
sokszor megbántottak. De amint megtettem, azonnal éreztem a lényeges
változást önmagamban, s mind hálásabb lettem önnek, mivel felismertem,
hogy milyen sokat segített nekem. Azután rájöttem, hogy bízom önben,
mélyen, mélyebben, mint azt valaha is elképzelhetőnek tartottam volna."
Végül
egy negyven év körüli számítógépkezelő mesélte: "Ön egy csodálatos
tükör volt a számomra, megmutatott két dolgot: lényem relatív
vonatkozásait és abszolút vonatkozását. Ha önre tekintek, látok, nem
azért, mert ön az, aki, hanem azért, amit visszatükröz nekem: nagyon
tisztán minden relatív zavarodottságomat. Ugyanakkor, ha önre tekintek,
akkor látom önben viszszatükröződni a tudat természetét, amelyből
percről percre minden keletkezik." Ezek a válaszok megmutatják, hogy az
igazi mesterek kedvesek, megértők, fáradhatatlanok abban, hogy
mestereiktől nyert minden tudásukat megosszák másokkal. Soha, semmilyen
körülmények között sem szidják vagy alázzák meg tanítványaikat, és soha
semmilyen körülmények között nem hagyják el őket, nem a saját céljaikat
szolgálják, hanem a tanítás nagyságát, és mindig alázatosak maradnak.
Csak abban bízhatsz meg igazán, akit hosszabb idő alatt jól
megismertél, s úgy találod, rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal.
Meglátod, hogy ez a bizalom életed alapjává válik, s támaszod lesz
minden bajodban, életedben, halálodban.
A buddhizmusban annak
alapján döntjük el a mester valódiságát, hogy irányítása megfelel-e
Buddha tanainak. Nem hangsúlyozhatjuk elégszer, hogy a tanítás igazsága
az, ami mindennél fontosabb, és soha nem a tanár személyisége. Ezért
emlékeztet minket Buddha a "Négy Bizalom"-ra:
Bízz a tanító üzenetében, s ne személyiségében;
Bízz a jelentésben, ne csupán a szavakban;
Bízz a valós jelentésben, ne az átmenetiben;
Bízz a bölcsességtudatodban, ne a közönséges ítélkező tudatodban.
Fontos
megjegyezni, hogy az igaz mester, amint majd látjuk, az igazság
szószólója: az igazság jószívű "bölcsesség megnyilatkozása". Minden
buddha, mester és próféta, az igazság kisugárzása, akik számtalan
ügyes, jótékony álruhában jelennek meg, hogy tanításaikkal elvezessenek
bennünket igaz természetünkhöz. Tehát nem is az a fontos, hogy
megtaláljuk a tanárt, inkább hogy megtaláljuk és kövessük a tanítás
igazságát, mivel ha kapcsolatba kerülünk a tanítás igazságával, akkor
képesek leszünk mesterünkkel élő kapcsolatot teremteni.
Hogyan kövessük az ösvényt
Mindannyiunk
karmájában benne van, hogy rátaláljunk az egyik vagy a másik szellemi
ösvényre. Teljes szívvel bátorítok mindenkit, hogy teljes odaadással
kövesse azt az ösvényt, amelyik neki a legjobban tetszik.
Olvasd el
a különféle hagyományok nagy szellemi könyveit, és legyen valami
elképzelésed arról, hogy a mesterek mit érthetnek a megszabadulás,
megvilágosodás alatt. Döntsd el, hogy az abszolút valóság melyik
megközelítése tetszik neked és illik hozzád a legjobban. A kutatás
során minél több szempontot végy figyelembe. A szellemi ösvény
megtalálása több intelligenciát, józanabb megértést, sokkal
kifinomultabb választási képességet igényel, mint bármely más téma,
hiszen itt a legfőbb igazságról van szó. Minden pillanatban használd a
józan eszedet. Amikor az ösvényhez érsz, légy tudatában, hogy mit
viszel a csomagodban: a hiányaidat, képzelgéseidet, sikertelenségeidet
és előítéleteidet. Szikrázó éberséggel határozd meg, hogy milyen is
lehet igaz természeted, földönjáró, higgadt alázattal és tiszta
értékeléssel döntsd el, hol is tartasz szellemi utazásodban, s mit kell
még megértened, elérned.
A legfontosabb, hogy ne ess bele a "vásárló
mentalitás" csapdájába, amelyet mindenfelé látok a nyugati világban.
Mindenhol vásárolnak, egyik mestertől, a másik mestertől, az egyik
tanításból, a másik tanításból, minden folyamatosság, egyetlen elvhez
való valódi elkötelezettség nélkül. Csaknem minden hagyomány nagy
szellemi mestere megegyezik abban, hogy lényeges, hogy teljes szívvel
és tudattal egyetlen utat kövessünk, az igazsághoz vezető egy bizonyos
ösvényt, egyetlen hagyományhoz ragaszkodjunk a szellemi utazás végéig.
Ezenközben légy nyitott, és tiszteld mindenki más nézeteit. Tibetben
azt szoktuk mondani: "Ha egyet ismersz, mindet teljesíted." Kultúránk
legnagyobb és legveszélyesebb téveszméje az a modern, szeszélyes
elképzelés, hogy mindig nyitottnak kell lennünk véleményünkben, s nem
kötelezhetjük el magunkat egyetlen dolog mellett. Az "én"-nek ez a
leghatásosabb eszköze, hogy szabotálja a szellemi keresést.
Ha
mindig keresünk, akkor maga a keresés válik rögeszménkké, s teljesen
elhatalmasodik rajtunk. Szellemi turista leszel, aki körbe járkál, de
nem jut sehová. Ahogy Patrul rinpocse mondja: "Otthon hagyod az
elefántjaidat, s az erdőben keresed lábaik nyomát." Ha egyetlen
tanítást követsz, ez nem jelent korlátozottságot vagy féltékeny
kisajátítást, hanem okos és ügyes módja annak, hogy mindig az ösvényre
koncentrálj, minden akadály ellenére, amelyet te magad vagy a világ
elkerülhetetlenül eléd gördít.
Megismervén a misztikus
hagyományokat, válassz egy mestert és kövesd őt. Ha valaki elindul a
szellemi utazásra, legyen türelme, kitartása, kellő bölcsessége és
bátorsága, alázatossága, hogy végig is menjen rajta. Lehet, hogy megvan
a karmád, hogy rátalálj egy tanárra, de azután már neked kell úgy
alakítanod a karmádat, hogy kövesd ezt a mestert. Nagyon kevesen tudják
közülünk, miképp kell igazán követni egy mestert, ami magában is
művészet. Nem a nagy tanítás, nem a nagy mester az, ami igazán számít,
hanem hogy magadban megtaláld azt az éleslátást és ügyességet, amely
segít, hogy megtanuld szeretni és követni mesteredet és tanait.
Ez
nem könnyű. A dolgok sohasem tökéletesek. Hogyan is lehetnének? Még a
szanszárában vagyunk. Akkor is, ha már kiválasztottad mesteredet, s
teljes elszántsággal követed tanítását, gyakran szembekerülsz
nehézségekkel, csalódásokkal, ellentmondásokkal, tökéletlenségekkel. Ne
botolj meg az akadályokban, ne add fel minden kis nehézségnél. Ezek
legtöbbször csak az "én" gyermeteg érzései. Ne hagyd, hogy
elvakítsanak, lásd lényeges és tartós értékeit annak, amit
választottál. Ne hagyd, hogy türelmetlenséged eltérítsen az igazság
iránt vállalt elkötelezettségedtől. Többször szomorúan kellett látnom,
hogy sokan lelkesen és ígéretesen tanárt és tanítást választanak, s
aztán amikor a legkisebb akadály jelentkezik, elkerülhetetlennek érzik,
elbátortalanodnak, s visszahullanak a szanszárába, régi szokásaikba, s
így éveket, talán egy egész életet vesztegetnek el.
Buddha mondta
első tanításában, hogy a szanszárában minden szenvedésnek a gyökere a
tudatlanság. A tudatlanság végtelennek tetszik, mindaddig, amíg meg nem
szabadulunk tőle, s még akkor is, ha már ráléptünk a szellem ösvényére,
elhomályosíthatja utunkat. Ha ezt észben tartod, s a tanítást szívedbe
fogadod, lassan kialakul benned valamiféle éleslátás, amellyel
felismered, hogy melyek is az ostobaság okozta zavarok, amelyek akkor
már nem fenyegetik elkötelezettségedet, s nem téveszted el távlataidat.
Az
élet, amint azt Buddha mondta, olyan rövid, mint egy villám cikázása;
mégis, Wordsworth szerint: "A világ túl nagy nekünk: kapunk és adunk,
elvesztegetjük erőnket." Az erő elvesztegetése, a lényeg elárulása, a
csodálatos lehetőség elszalasztása, amelyet ez az élet, a természetes
bardo jelent számunkra ahhoz, hogy megismerjük és megtestesítsük
megvilágosodott természetünket - talán ez a leginkább szívfacsaró dolog
az emberi életben. A mesterek azt mondják, hogy ne csináljunk tovább
bolondot magunkból: mit tanultunk, ha a halál pillanatában nem tudjuk,
kik is vagyunk valójában? Mint a Tibeti halottaskönyv írja:
Messze jár a képzelet, nem gondolunk a közelgő halálra, Jelentéktelen dolgokkal foglalkozunk,
Üres kézzel térünk meg, teljes zavarodottságban. Megismerésre, szellemi tanításra van szükség.
Hát mért nem kezded meg a meditálást a bölcsesség ösvényén ebben a pillanatban?
Ezek a szavak a szentek szájából szólnak: Ha nem fogadod szívedbe mestered tanítását, Nem saját magadat árulod el?
A mester
Buddha
így szól az egyik tantrában: "Minden buddha között, aki elérte a
megvilágosodást, egyetlenegy sem volt, aki ezt anélkül tette volna,
hogy ne támaszkodjon mesterére, és mind az ezer buddha közül, akik
ebben a korszakban fognak megjelenni, egyetlen sem lesz, aki úgy érte
volna el a megvilágosodást, hogy ne támaszkodna mesterére." 1987-ben,
miután szeretett mesterem, Duddzom rinpocse elhunyt Franciaországban, a
vonaton ültem, Dél-Franciaországból tértem vissza Párizsba. Ezernyi
kedves, együttérző, könyörületes cselekedetének képe kavargott
agyamban. Sírni kezdtem, s egyre csak ez járt a fejemben: "Hogy
értettem volna meg, ha nem te lettél volna?"
Akkor értettem meg, a
közelség és az elsöprő fájdalom érzéséből, amely soha nem tudatosodott
bennem azelőtt, hogy hagyományunkban miért hangsúlyozzák szentségként a
mester-tanítvány viszonyt, s hogy az igazság eleven átadásában mennyire
lényeges ez a viszony, tudatból tudatba, szívből, szívbe. Mesterem
nélkül semmi lehetőségem sem lett volna a tanítások igazságának
megismerésére; még azt sem tudom elképzelni, hogy képes lettem volna-e
elérni a megértésnek azt a szerény fokát, amelynek birtokában vagyok.
Nyugaton
sok ember gyanakvással kezeli a mestereket -sajnos gyakran jó okkal.
Nem akarok itt listát adni mindarról a borzalmas és kiábrándító,
csalódást okozó esetről, a kapzsiságról, sarlatánságról, amely
előfordult az 1950-es 1960-as évek óta, amikor a modern világ megnyílt
a keleti bölcsesség előtt. Minden nagy bölcsességhagyomány, akár
keresztény, szúfi, buddhista vagy hindu, a mester-tanítvány kapcsolatra
támaszkodik. Ezért, amire most a világnak égetően szüksége van, az,
hogy a lehető legvilágosabban megértse, milyen is az igaz mester, s
milyen az igaz diák vagy tanítvány, s mi az átadás igaz természete,
amely a mester iránti elkötelezettségen keresztül valósul meg, s amit
úgy nevezhetnénk, hogy "a tanítványság alkímiája".
Talán a
legpontosabb és legmeghatóbb igaz történetet, amelyet mesterről valaha
is hallottam, Dzsamjang Khjence mesélte. Ő mondta, hogy bár igazi
természetünk a buddhaság, azt az idők kezdete óta elhomályosítja a
tudatlanság és zavarodottság felhője. Ez az igazi természet, akárhogy
is, a mi Buddha-természetünk, sohasem hódolt be teljesen a tudatlanság
önkényének, valahol mindig lázadozik uralma ellen.
Buddha-természetünknek
tehát van egy tevékeny oldala, ez a "belső tanítónk". Attól a
pillanattól kezdve, hogy a sötétség elborított bennünket, ez a belső
tanító fáradhatatlanul dolgozik értünk, fáradhatatlanul próbál
visszahozni bennünket igaz lényünk hatalmasságába, ragyogásába. A belső
tanár egy pillanatra sem mondott le rólunk, mondta Dzsamjang Khjence.
Végtelen könyörületességgel, együtt minden Buddha és megvilágosodott
lény szakadatlanul munkálkodik fejlődésünk érdekéhen, nemcsak ebben az
életben, de minden elmúlt életünkben, s minden ügyes eszközt és minden
lehetőséget felhasznál, hogy tanítson, felébresszen bennünket és
visszavezessen az igazsághoz.
Amikor már hosszú ideje kívánjuk és
éhezzük az igazságot, és imádkozunk érte sok-sok életen keresztül, és
amikor karmánk kellő módon megtisztult, csoda következik be, amelyet ha
megértünk és fel tudjuk használni, elvezet oda, hogy a tudatlanságnak
mindörökre véget vethessünk: a belső mester, aki mindvégig velünk volt,
megjelenik a "külső tanár" képében, akivel, mintha csoda történne,
találkozunk. Ez a találkozás bármely életkorszak legfontosabb eseménye.
Ki
ez a külső tanár? Nem más, mint belső tanárunk megtestesülése, hangja
és képviselője. A mester, akinek emberi megjelenését, hangját és
bölcsességét mélyebben szeretjük, mint bármi mást az életünkben, nem
más, mint a saját belső igazságunk varázsának külső megtestesülése. Mi
más magyarázná, hogy olyan szoros kapcsolatot érzünk vele?
A mester
és tanítványa nincsenek és nem is lehetnek egymástól elválasztva, a
legmélyebb és a legmagasabb szinten összetartoznak, mivel a mesternek
az a feladata, hogy megtanítsa, hogy mindenféle ellenkezés nélkül
elfogadjuk belső tanítónk világos üzenetét, és hogy segítsen felismerni
a bennünk lévő mester állandó és örök jelenlétét. Kívánom, hogy
mindannyian ebben az életben ismerjétek meg e legtökéletesebb
barátságnak az örömét.
Mestered nem csupán belső tanítód szóvivője,
hanem egyben minden megvilágosodott lény áldásának birtokosa,
közvetítője és átadója. Ezért bír olyan rendkívüli erővel, hogy
megvilágosítsa tudatodat és szívedet. Mestered nem más, mint az
örökkévalóság emberi megtestesülése, ha úgy tetszik, egy olyan telefon,
amelyen keresztül a Buddhák és valamennyi megvilágosodott lény
felhívhat. Minden Buddha bölcsességének kikristályosodása és feléd
irányuló könyörületességük megtestesülése; mindenható napsugaraik,
amelyek egyenesen a szívedre, a tudatodra irányulnak, hogy
megszabadítsanak.
Hagyományunkban mi a mesterben azt tiszteljük,
hogy még maguknál a Buddháknál is kedvesebbek. Bár a Buddhák
könyörületessége és ereje mindig jelenvaló, a bennünk lévő akadályok
lehetetlenné teszik, hogy szemtől szembe találkozzunk velük. De
találkozhatunk a mesterrel, ő itt van, itt él, lélegzik, beszél,
cselekszik előttünk, hogy minden lehető módon megmutassa a Buddhák
ösvényét: a megszabadulás útját. Számomra mesterem az élő igazság
megtestesülését jelentette, annak tagadhatatlan jelét, hogy a
megvilágosodás lehetséges ebben a testben, ebben az életben, ezen a
világon, itt és most. Gyakorlataim során, munkámban, életemben és a
megszabadulás felé vezető utamon ő volt a biztatás. Mestereim számomra
a szent biztosítékot jelentették, hogy mindig tudatom előterében legyen
a megvilágosodás gondolata, amíg valójában el nem érem azt. Már eleget
tudok ahhoz, hogy megértsem, hogy amikor már elértem a megvilágosodást,
akkor fogom megérteni, mestereim mit is jelentettek, s mit kaptam
végtelen kegyelmük, szeretetük és bölcsességük által.
Szeretnék
veletek megosztani egy szép imát, amelyet Dzsigme Lingpa írt, egy imát,
amelyben mi, tibetiek meghívjuk mesterünket, hogy jelenjen meg
szívünkben:
Ó, könyörületes mester, egyetlen menedékem, kérlek,
emelkedj fel Szívem közepében az elkötelezettség ott virágzó
lótuszából. Múltbéli cselekedeteim, zaklatott érzéseim sújtana.
Óvj
meg szerencsétlenségemben, Maradj velem, mint koronám drágakő dísze, a
nagy áldás mandalája, Ébreszd fel figyelmemet s tudatosságomat.
Az odaadás alkímiája
Buddha
azt mondta, hogy egyetlen Buddha sem érte el a megvilágosodást anélkül,
hogy ne támaszkodott volna mesterére, ugyanígy azt is mondta, hogy
"csak és egyedül csak odaadással ismerheted fel a legvégső igazságot".
A legvégső igazságot nem lehet megismerni a közönséges tudaton belül.
Ahogy minden nagy bölcs tanítás hagyománya mondja, a közönséges tudaton
túl vezető ösvény a szíven vezet keresztül.
Dilgo Khjence rinpocse így írt:
Csak
egyetlen módon érhetjük el a megszabadulást, a megvilágosodás
mindentudását, ha igazszellemi mestert követünk. Ő az a vezető, aki
segít nekünk, hogy átkeljünk a szanszára óceánján.
A nap és a hold mindig tükröződik a tiszta, nyugodt víztükrön.
Ugyanígy,
minden Buddha áldása mindig jelen van azok számára, kik elmélyülten
hisznek bennük. A nap sugarai egyformán mindenre ragyognak, de csak ha
nagyítóüveggel összegyűjtjük a sugarakat, akkor gyújtják meg a száraz
füvet. Amikor Buddha könyörületességének mindent beragyogó sugarait
hited és odaadásod nagyítóüvege összegyűjti, akkor lobban fel lényedben
az áldás lángja. Ezért fontos tudni, hogy mi is az igaz odaadás. Nem
gondolkozás nélküli bálványozás, nem a saját magad előtti
felelősségérzet megtagadása, nem mások személyiségének vagy
hóbortjainak válogatás nélküli követése. A valódi odaadás az igazság
befogadásának töretlen szándéka, amely áhítatos és buzgó hálában
gyökerezik, csakhogy éles elméjű, megalapozott és intelligens.
Amikor
a mester megnyitja szíved legmélyét, s lehetővé teszi, hogy bepillants
tudatod természetébe, örömteli hála hulláma önt el az iránt, aki
segített látni, s az így feltáruló igazságot testesíti meg a mester
lényében, tanításában és bölcsességtudatában. Ez a nem mesterkélt,
eredeti érzés az ismételt, tagadhatatlan, belső élményekben gyökerezik
- a közvetlen felismerés ismétlődő világosságában -, és ez, csakis ez
az, amit odaadásnak nevezhetünk, tibetiül mögünek. Mö gü azt jelenti:
'ragaszkodás és tisztelet'. Tisztelet a mester iránt, amely mind
mélyebb és mélyebb lesz, ahogy egyre jobban megérted, hogy ki is ő
valójában, s a ragaszkodás ahhoz, amit beléd táplál, mivel felismerted,
hogy mestered szívbéli kapcsolatod a végső igazsághoz és saját tuda-tod
természetének megtestesülése.
Dllgo Khjence rinpocse ezt mondja nekünk:
Lehet,
hogy kezdetben ez az odaadás nem természetes, magától adódó, ezért
többféle technikát kell alkalmaznunk., hogy előidézzük. Először is
állandóan fel kell idéznünk a mester kiváló tulajdonságait, különösen
hozzánk való kedvességét. Ha ismételten felkeltjük magunkban a
bizalmat, a guru iránti tiszteletet és odaadást, eljön majd az az idő,
amikor csupán a neve említése vagy egyszerűen a rá gondolás elég lesz
arra, hogy ne közönséges módon gondoljuk rá, hanem magát Buddhát lássuk
benne.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!