Összetevők (tib. phung po, ejt. tib. phungpo, szkt. szkandha)
Az összetevőkről, vagy szkandhákról szóló tanítást az analitikus meditációhoz adta mellékinformációként a Buddha.
A
szkandhák, vagy halmok a Buddha értelmezésében a világ a tudatban
létrejöttének egy egyszerű modelljét írják le, a függő keletkezés
tizenkét láncszeme ennél egy jóval összetettebb magyarázatot ad. A
szkandhák minden jelenség elemezhetőségét, részekre bonthatóságát
magyarázzák.
A Buddha
nem tanított önállóan létező, mindentől független énről, vagy egóról. A
Buddha az ént látszatnak, illúziónak tartja, melyet a gondolkodó tudat
mozgása, és értelmező képessége hoz létre, látszatképekként, és aztán
a tuat ezeknek a látszatképeknek tulajdonít végső létezést. Ez a modell
azért nem olyan egyszerűen elfogadható, mert valójában meditációs
tapasztalatként jön létre, s a fogalmi gondolkodás csak igen nehezen
tudja elfogadni a végső létezés hiányát.
Az öt szkandha a következő:
1. forma és név: az öt alkotóelemből álló világot jelenti, és az öt érzékszervi képességet.
2. érzet: az érzékszervek az közvetlen tapasztalatszerzés útján információkat szereznek a formavilágról.
3.
észlelés: a begyüjtött érzetek feldolgozása alapvető szinten. Itt
történik a dolgok fogalmasítása, a színek, formák észlelése.
4.
késztetés: a tudat az észlelt dolgokat jellemzőik alapján megítéli és
eldönti mit kezd velük. A kellemes dolgokat megragadja, a
kellemetleneket eltaszítja, a semlegeseket pedig félreteszi, vagy
újrafeldolgozza, míg kellemesek, vagy kellemetlenek nem lesznek.
5. tudatosság: ebben a fázisban a tudat a dolgokról szerzett benyomásokat és tapasztalatokat továbbkombinálja.
Ez lenne
az 5 szkandha rövid bemutatása. Erről a témáról sokkal hoszabban
lehetne írni, mert ahány buddhista iskola, vagy hagyomány, annyi
különböző elképzelés alakult ki erről a rendszerről. Számottevő
különbség valójában nincsen közöttük.
Meditáció
A buddhista meditációnak a gyakorló motivációjának megfelelôen 3
szintet különböztetünk meg: a kis út, a nagy út, és a gyémánt út
gyakorlói motívációit.
Az
elsô szinten a tudatlecsendesítô meditáció (samatha, siné, [gzhi gnas])
segítségével hagyjuk, hogy a tudat saját terében nyugodjon, ennek
következtében jelenik meg annak egyik eredendô állapota a bölcs belátás
(vipasjaná, lhaktong, [lhag mthong]).
A második szinten, a
gyakorlás célja, hogy mások javára buddhákká váljunk, s egy fokozatos
ösvény segítségével érjük el a megvilágosodást magunk és minden lény
javára. A módszer hasonló az elsô szinten alkalmazotthoz képest, csupán
itt már a külsô dolgok ürességge is nyilvánvalóvá válik.
A
harmadik szinten a meditácó módszere az azonosulás a lámával, aki vagy
saját, vagy egy bódhiszattva, aki fény és energiaformában jelenik meg.
Ezen a szinten a leggyorsabb út, a gurujóga módszere. Itt a láma
tudatállapota elválaszthatatlan a buddha állapotától, és egy töretlen
átadáson, a tanító-tanítvány kapcsolaton keresztül a buddhától
napjainkig adódott át a megvilágosodás élménye.
Bódhicsitta
(tib. byang chub kyi sems, ejt. tib. csangcsubkiszem, szkt. bódhicsitta)
Megvilágosodás
tudata. A megvilágosodásra irányuló szándék. A mahajána-vadzsrajána
úton a bódhiszattva ébreszti fel, építi fel azt a hozzáállást, hogy
eléri a megvilágosodást minden lény javára. Ez a hozzáállás minden
cselekedetét áthatja.
Ha relatív, és abszolút bódhicsittáról
beszélünk, akkor a relatív a szándék, ami az együttérzést erősíti, az
abszolút pedig az az intuitív bölcsesség, ami mindent tud és lát.
Formaállapot
(tib. gzugs kyi lus, szkt. rúpakája)
Az örömállapot és a kisugárzásállapot. Az igazságállapotból fakadnak, és mások javát szolgálják.
dákini
(tib. mkha 'gro, ejt. tib. kandro, szkt. dákini)
Női
buddha. A tibeti buddhizmusban alkalmazott fogalom a megvilágosodás
ösvényét járó női útitársra; és a magas szinten megvalósított nőkre,
akiket Tibetben égi táncosoknak (kandro) neveznek. Lelkesítenek, és a
férfit cselekvésre ösztönzik. A dákinik gyakran, mint a legmagasabb
szintű tanítások átadói illetve őrzői jelennek meg.
Buddhacsaládok
(vagy az öt Dhjáni Buddha, szkr. panycsa tathágata, tib. rgyal rig nga)
Az
összes buddhaaspektus az öt buddhacsalád valamelyikébe sorolható,
melyek együttesen fejezik ki a teljes megvalósítást. Nyersanyaguk az öt
zavaró érzelem, melyeket meditáció segítségével az öt
buddhabölcsességgé alakítunk át.
Buddhabölcsességek
Az öt
buddhabölcsesség a zavaró érzelmek valódi lényegisége. A harag
átalakításával létrejön a tükörszerű bölcsesség, a büszkeségből
azonosságot láttató bölcsesség válik, a ragaszkodásból a
megkülönböztetés képessége, a féltékenységből mindent beteljesítő
bölcsesség, végül a zavarodottságból mindent átható felismerés lesz.
Forrás : Buddhista minilexikon
Kapcsolódó hírek:
"...az a szemnek láthatatlan" - MÁRCIUS 15. 17:00
KÖNYÖRTELEN ÉV INDÍTÓ TISZTÍTÓTŰZ TRÉNING 2014
Hogyan működtethető az életem? Mi a Meditáció Kulcsa?
Egy szó, egy dallam, egy pillantás - Könyvbemutató ének-koncert (ingyenes program)