Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Több
mint 500 év telt el azóta, hogy Paracelsus tanított és gyógyított, és
ez alatt az idő alatt nagyon sok írás látott róla napvilágot. Aki
„találkozott” Paracelsusszal, nem tudott közömbösen viszonyulni hozzá.
Talán nincs orvos, akiről ennyit és ennyifélét írtak volna, mint róla.
C. G. Jung így ír: „Egy hatalmas forgószél volt, ami megmozdított
minden mozdíthatót. Egy kitörő vulkán, ami sok mindent lerombolt és
felborított, de újra életre is keltett és megtermékenyített.” A legjobban úgy érthetjük meg Jung szavait, ha Paracelsust a saját korában vizsgáljuk.
Paracelsus 1493 telén született Einsiedelnben, egy kis falucskában a mai
Svájc területén. A 16. századi Európában élt, a reneszánsz korszakának
végén. Ez az a korszak Európa történetében, amikor a megújulás igénye az
emberi kultúra minden területén megjelent: a művészetben, a
vallásban-filozófiában, a politikában, a tudományban, és az
orvostudományt sem hagyta érintetlenül. Paracelsus azonban Európa olyan
helyén élt, ahová a megújulás szele még nem jutott el, az orvoslás
területén továbbra is középkori állapotok uralkodtak. Az orvoslás
alapját ókori és középkori arab orvosok könyvei és módszerei
jelentették, a legfőbb szaktekintélynek Galénosz és Avicenna számított.
Az orvosok az ő szavaikat követték, függetlenül attól, hogy módszereik a
gyakorlatban hatékonyak voltak-e vagy sem. A gyógyítás gyakorlata
háttérbe szorult. Az orvosok az egyetemeken könyvből tanultak, beteget
nem is láttak, a betegek gyógyítása helyett előszeretettel folytattak
skolasztikus vitákat elméleti kérdésekről. Nem nyúltak a betegekhez,
legtöbbször az utasításaik alapján a borbély végzett beavatkozásokat. A
legtöbb ember nem is találkozott orvossal, s talán szerencséje is volt.
Sokan meghaltak az orvosi kezelés hatására. Paracelsus kora orvosait
antiorvosoknak hívta, akik többet ártanak, mint használnak. Nagyon
gyakori volt, hogy az orvosok és a gyógyszerészek összeszövetkeztek, és
így a beteg nem a legjobb gyógyszert kapta, hanem aminek az eladásából
nagyobb haszon származott. A gyógyítás középpontjából tehát kikerült a
beteg ember, helyére az orvos, a szaktudás, az egyéni presztízs, az
anyagi érdekek kerültek.
Ebben a helyzetben jelent meg Paracelsus az orvoslás egészét átfogó
megújulás igényével. Feladatát szimbolikus neve is kifejezi. Eredeti
neve Philippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim, a
Paracelsus nevet később, 16 éves korában vette fel. Neve azt jelenti,
hogy „nagyobb, mint Celsus”, „Celsust felülmúló”, „Celsus felett álló”.
Kelszosz egy i. e. 400 körül élt híres görög orvos volt, akit a
középkorban Celsus néven ismertek, és egyike volt a középkorban tisztelt
ókori szaktekintélyeknek. Paracelsus neve tehát egy szóban feladata
összefoglalása: a középkori orvoslási rendszer meghaladása és egy új
orvoslás megteremtése, ami a filozófián, a természet kutatásán alapul.
Elvetette a kizárólag könyvekből származó holt tudást, és helyette a
kutatás és a tapasztalat fontosságát hangsúlyozta. Miután elvégezte az
egyetemet, 20 évesen maga is vándorútra indult. Tapasztalatokat akart
gyűjteni, gyakorlati tudásra szert tenni. 10–12 évig tartó vándorútja
során bejárta egész Európát, a Közel-, illetve a Távol-Keletre is
eljutott. Képes volt mindenkitől tanulni: javasasszonyoktól, bábáktól,
felcserektől, hóhéroktól, fürdőmesterektől, akik sokat tudtak az emberi
testről, illetve a gyógynövényekről. Paracelsus olyan emberektől
gyűjtötte össze ezeket a tapasztalatokat, akikkel a korabeli orvosok
szóba sem álltak, de akik egy-egy dologhoz jól értettek. Az egyik fő vád
ellene emiatt az volt, hogy lealacsonyítja az orvoslást. Ezután
Bázelben telepedett le, kapott egyetemi katedrát, s lett városi orvos.
Az egyetemen díszes talár helyett egyszerű, közönséges ruhában tanított,
és németül tartotta előadásait a megszokott latin helyett. Csodás
gyógyításokat vitt véghez, gyógyíthatatlannak ítélt betegségeket
gyógyított. Az antik tekintélyeket és kortárs orvosokat egyaránt élesen
bírálta. Egyszer Bázelben, amikor a Szent János-napi ünnepségen a
korabeli szokás szerint mindenhol tüzek égtek a városban, tanítványaival
a városban sétálva nyilvánosan tűzre vetette az éppen használatos
egyetemi tankönyveket (pl. Avicenna Canones medicinaejét). Mindezek
miatt egyre fokozódtak ellene a támadások, de ő sem maradt adósa
ellenfeleinek – szenvedélyes, arrogáns stílusban bírálta orvoslásukat.
Egyénisége és tanításai miatt rengeteg ellensége volt, barátai jóval
kevesebben. Tanításai és gyógyításai miatt szembekerült nemcsak a
kortárs orvosokkal, hanem az egyházzal is. Alkímiai tudása miatt
eretneknek bélyegezték, noha azt csak gyógyszerek készítésére használta.
Így egész életében menekülnie kellett az inkvizíció elől, míg végül egy
ellensége tette el láb alól 1541-ben. Jelmondatának és hitvallásának
élő példája volt: „Nemo sit alterius qui suus esse potest.”, azaz
senki se legyen más, mint önmaga. Saját szavaival élve egyedül,
idegenként, különbözőként élt kortársai között. Mégsem vonta vissza a
tanait, nem hagyott fel a tanítással, a gyógyítással. Képes volt
megőrizni az eszméit, a meggyőződéseit, még ha egyedül is volt.
Egészség és betegség
Ahhoz, hogy megértsük Paracelsus gyógyítási rendszerét, először
vizsgáljuk meg azt, hogy mit tanított a betegségekről és azok
eredetéről. A betegség egy olyan állapot, amellyel mindannyian
találkozunk – akár egy-egy fejfájás vagy akár hosszú éveken át tartó
krónikus betegség formájában. A betegségeknek sokféle tünetük lehet, de
van egy fontos közös jellemzőjük: az, hogy fájdalommal, szenvedéssel
járnak. Az ember szembesül azzal, hogy a teste elromolhat, szembesül a
halandóságával, megérinti a halál szele. Ez a szenvedés általában befelé
fordít: feltesszük a miért, és gyakran a hogyan másként kérdését is.
Lehet, hogy csak az életmódban keresünk okokat és változtatást (mozgás,
táplálkozás), vagy esetleg rátalálunk megoldatlan lelki problémákra, és
változtatunk a konfliktusmegoldási stratégiáinkon, a többi emberhez való
viszonyulásunkon. És ebben rejlik a kulcs a betegségek jelentőségének
megértéséhez.
Paracelsus azt tanította, hogy a betegségeknek sokféle oka van, de ezek
mind visszavezethetők egy fő okra: arra, hogy az ember nem él
összhangban a természeti törvényekkel, hogy nem követi a Lelkét, és
ezért eltér attól az úttól, amit a Lelke mutat számára. A betegség ennek
a diszharmóniának a következménye. Paracelsus szerint az ember azért
teremtetett, hogy a szenvedés révén rátekintsen önmagára és felismerje,
hogy ki ő. Így a betegség tanítónk és fejlődésünk segítője: segítségével
mélyebben megismerhetjük önmagunkat, és így magasabb szintű harmóniát
találhatunk Lelkünkkel. A betegség minden ember életének velejárója,
nincs tökéletesen egészséges ember, hiszen aki tökéletes harmóniában van
a Lelkével, annak már nincs szüksége a megtestesülésre. Mi éppen azért
kaptuk az élet lehetőségét, hogy önmagunkra rátaláljunk, és ebben fontos
szerepük van a betegségeknek.
A gyógyulás ezért nem egyszerűen azt jelenti, hogy eltűnnek a betegség
objektív, mérhető tünetei. Paracelsus azt értette gyógyulás alatt,
amikor az ember rátalál valódi belső önmagára és így a valódi
szabadságra. Gyakran használt alkímiai szimbólumokat. A betegséget az
ólomhoz hasonlította, ahhoz a fémhez, amely nehéz, sötét és kaotikus
belső szerkezettel rendelkezik, az egészséget pedig az aranyhoz, a
tiszta, fénylő, változatlan fémhez. A gyógyulás az ólom arannyá
alakításának folyamata, belső átalakulás révén az egészség elérése.
Az ember birtokában van az öngyógyítás képességének, amely a természet
egyik ereje. Ha egy fa elveszti egy ágát, gyantát termel, ha egy állat
megsebesül, nyalogatja sebét és ezzel fertőtleníti. Az emberben is van
egy erő, amely fenntartja vagy visszaállítja az egészséget. Paracelsus
ezt az erőt Archeusnak nevezte és a tűzhöz hasonlította. Minden betegség
azzal fenyeget, hogy kioltja ezt a lángot, és amikor valóban kialszik,
akkor beáll a halál állapota. Amíg azonban még van anyag, amin éghet,
elég egy szikra a tűz újra életre keltéséhez – ezt a szikrát Paracelsus
arkánumnak hívta. Az arkánum a növényekben, az ásványokban, a szavakban
vagy akár érzésekben rejlő gyógyító erő.
Mi az orvos szerepe ebben a gyógyulási folyamatban? Paracelsus úgy
tartotta, hogy a külső orvos nem tud gyógyítani, csak felébreszteni a
belső orvost, és a természettel harmóniában működve felgyorsíthatja a
folyamatokat. A gyógyulás elsősorban az ember saját erőfeszítésének a
következménye, de különböző, a finomabb testekre ható gyógyszerekkel
elősegíthető. Az orvos feladata tehát nem elsősorban a test gyógyítása,
hanem a beteg ember belső átalakulásának a segítése, lelkének
megtisztítása, szellemi erejének megerősítése, hogy újra helyreállítsa a
megbomlott harmóniát.
Paracelsus a gyógyítást szent hivatásnak tekintette. Paragranum című
művében beszél az új orvoslás építményéről, templomáról, amelynek négy
oszlopon kell nyugodnia. Minden valódi orvosnak négy forrásból kell
merítenie tudását:
„Az első oszlop a föld és a víz teljes filozófiája; a második oszlop
az asztronómia és az asztrológia, a lég és a tűz két elemének tökéletes
ismeretével; a harmadik oszlop pedig az alkímia, maradéktalanul,
valamennyi eljárásával, tulajdonságával és négy nevezett elem mesteri
uralásával; a negyedik oszlop pedig az erény, kísérője az orvosnak
mindhalálig, záróköve és támasztéka a többi három oszlopnak.”
Forrás: ÚJ Akropolisz
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!