Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Nemcsak a lélektan, hanem az anyagról szerzett újabb ismereteink is
segítenek a test-lélek egységét jobban megérteni. Ma már tudvalevő,
hogy testünk. végső egységében már nem is anyag, hanem energia, és mint
ilyen, voltaképpen történés. Tulajdonképpen minden szilárdnak tűnő test
mozgó, lüktető, keringő részecskékből áll, s csak a szemünk látja
szilárdnak.
A psziché is csak a pszichikus energiák jelentkezésekor érzékelhető,
megfigyelhető. A mélylélektan kétféle pszichikus energiát ismer: a
helyzetit és a mozgásit. Helyzeti energián azt az energiamennyiséget
érti, amit születésünkkor magunkkal hozunk. Ki többet, ki kevesebbet.
Selye János ezt adaptációs vagy életenergiának nevezi. Ezért
beszélhetünk erőslelkű vagy gyönge idegzetű, hídmérleg- vagy
patikamérleg-emberekről a hétköznapok nyelvén.
A velünk született helyzeti, illetve potenciális pszichikus energiából
valamennyi meg akar valósulni és megvalósulás, aktivizálódás közben
válik mozgási energiává.
Hogy az idézett 32. zsoltárnál maradjunk, mint példánál: amíg azt
megírta, leírta, sőt saját nyomorúságát kiírta a zsoltáros, azalatt
helyzeti energiája mozgási energiává vált, és zsoltárrá formálódott. Ez
a pszichikus energiaátalakulás is felszabadítóan hatott vissza a
zsoltárosra, sőt még ma is megmozgatja a nyitott szívvel olvasót.
Minden alkotás - egy gondolat, eszme, formába öntése -, legyen az
esztergályozott mintadarab, vagy dráma, helyzeti pszichikus energiák
mozgási energiává alakulásának eredménye is.
Befelé, a tudatalattiba is áramolhatnak ezek az energiák. Ha ez az
áramlás huzamos és állandósul, de az energiák nem tudnak a
tudatalattiból alkotó módon ki- és fölszabadulni, befelé robbanhatnak
önpusztítóan, vagy kifelé: mást, a környezetet, a világot rombolva.
Előfordul, hogy valami nagy szerelem, gyász, szenvedély, aggodalom.
irigység, gyűlölet, félelem, rejtett bűn igen sok pszichikus energiát
köt le. Ha valakinek 100 egységnyi pszichikus energiája van, s abból 50
egység szükséges ahhoz, hogy titkát rejtegesse, magába fojtsa, a
felfedezéstől való félelmét is leplezze, a megmaradó 50 egység már nem
elég arra, hogy úgy végezze munkáját, mint addig. Fáradékonnyá,
szétszórttá válik, sőt védtelenebbé a testi fertőzésekkel szemben is.
Valamiféle lappangó betegsége is fellobbanhat.
Konkrét példát mondunk. Egy csinos, szép fiatal leánynál egymásután
jelentkeznek a kérők. Mihelyt eljegyzi magát, minden tagja fájni kezd,
alig tud járni, orvosilag megállapított súlyos sokízületi gyulladása
van. Ezért elhalasztják az esküvőt. Ezután hamarosan meggyógyul. Később
megszereti egy másik fiatalember, az is megkéri, és kezdődik az egész
elölről. Amikor ez már harmadszor fordul elő, belgyógyásza és
reumatológusa pszichiáterhez küldi a lányt, aki őszintén megnyilatkozik
az új orvosnak, aki azért nemcsak ízületeit nézi, hanem az egész
embert. Kiderül, hogy a fiatal leány olyan családban él, ahol kora
gyermekkorától kezdve azt hallja: mi csak a gyerekek kedvéért, maradunk
együtt, de ha felnőnek, elválunk. Lelke mélyén ez a lány attól félt,
hogy ilyen lesz az ő házassága is. Ez a félelme produkálta a sokízületi
gyulladást, hogy ne kelljen férjhez mennie. Amikor a lélekbúvár ezt a
komplexust kiemelte a lelkéből - mert ki lehet -, és tudatosította a
fiatal nőben, miről is van szó, mitől és miért félt, a negyedik kérőhöz
férjhez ment, négy gyereket szült, s boldog a házasságában.
Nem véletlen, hogy ma már betegének nemcsak a leleteit igyekszik
összerakni a jó orvos, hanem az egész embert vizsgálja, figyeli. Sőt
nemcsak az érdekli, hogy milyen betegség gyűrte le, hanem az is, hogy
miért éppen akkor betegedett meg. A háttér földerítése közben
kiderülhet pl. hogy a beteg vastagbélhurutja pszichés eredetű. A "lélek
tükre" nemcsak a szem, hanem a vastagbél is lehet. A gyógyítást pedig
család- vagy házasság-terápiával kell összekapcsolnia a mindenre
figyelő, jó orvosnak. Esetleg munkahely változtatást kell tanácsolnia,
s legtöbbször nem is páciense munkája, hanem annak munkatársaihoz való
viszonya miatt. A gyógyszeres gyógykezelés önmagában nem elég; sok
esetben fel kell szabadítani a lekötött pszichikus energiákat is, hogy
a gyógyulás belülről, és minden vonalon megkezdődhessék.
Ismét mai példát említünk. Az utóbbi két évtizedben sajátos kísérletek
folynak Kanadában és Ausztráliában. Egészen más ott az orvosi
hozzáállás a súlyos betegekhez, mint általában Délkelet-Európában. Ha
ott valakinél tumor jelentkezik, de nem biztos még, hogy jóindulatú
vagy rosszindulatú, ezt közlik az illetővel. Már csak azért is, hogy
készüljön fel, rendezze a dolgait, ha valóban súlyos baja volna. Ott ez
a felfogás. És megkérdezik a beteget, óhajtja-e, hogy olyan új
módszerrel próbálják meggyógyítani, amelynek a sikeréről nincs még
teljes bizonyosságuk. Két dolog elgondolkoztatja: az egyik, hogy a
megkérdezettek több mint 60 %-a azt feleli: nem, nem óhajtják, hagyják
őket békében. Így talán jobban érthető, miért kérdezi meg Jézus a
bethesdai beteget: akarsz-e meggyógyulni? Sokan azt mondják erre ma,
hogy nem. És az is kiderült, miért nem. Mert úgy érzik: nincs nekem
senkim. "Nincs emberem" így írja a Biblia a bethesdai válaszát is. A
betegek 30-40%-a azt mondja Kanadában: igen, szeretnénk, nem bánjuk,
csináljanak velünk, amit akarnak.
Nos, mit csinálnak? Lefényképezik azt a bizonyos, gyanús, kis homályos
részt a tüdőben, gyomorban és melléteszik az egészséges tüdőnek vagy
gyomornak a fényképét. Majd felszólítják a beteget, hogy heteken,
hónapokon keresztül nézze a tiszta képet: az egészséges, ép tüdőt, vagy
gyomrot. Nagyon koncentrálja a figyelmét erre, s minden erejét
összeszedve, csak az egészséges testrészre gondoljon. Ha hivő, akkor
imádkozzék, kérje az Urat. - Nem hivő? Akkor higgyen a saját akarata és
összpontosított figyelme szuggesztív erejében és próbálja megjavítani ő
maga testében a betegséget, a homályos foltot. Az eddigi kísérletek
szerint 85 %-a meggyógyul azoknak, akik ezt vállalták.
A mélylélektan arra a következtetésre jutott, hogy pszichikus
energiáinknak csak 20-40%-át használjuk fel egy hosszú életen át, a
többit még (vagy már?) nem tudjuk bevetni, ezért kárba vész.
Ha ez így van, Jézus némely csodás tettét talán meg is érthetjük. Hogy
azt mondta a bénának: "Megbocsáttattak a bűneid", "Neked mondom, kelj
fel, fogd az ágyadat és menj haza!" - és az hazament, vagy a sorvadt
kezűnek: "Nyújtsd ki a kezedet! Erre az kinyújtotta, és meggyógyult a
keze".
Jézus felszabadította - mintegy felrobbantotta ezeknek az embereknek a
tartalék pszichikus energiáit, amelyek szétáradva tüstént gyógyítottak.
Ami az emberben végbemehetett, az legalább valamelyest így érthető. De
hogyan tette ezt Jézus? Ez a csoda maga Jézus. Ő a CSODA, aki hozzá
tudott férni a psziché általunk hozzáférhetetlen tartalékaihoz.
Ma is Ő a csoda, mert ma is megteheti és meg is teszi hogy valakit így gyógyít meg, felszabadítva annak pszichikus energiáit.
Ezt sok Jézusban hivő ember megtapasztalta már anélkül, hogy felszabadulása, gyógyulása menetét, hogyanjait értette volna.
Itt kellene elgondolkoznunk: ha pszichénknek szinte alig felmérhető
tartalékaihoz hozzáférhetnénk s felhasználhatnánk, mi mindenre
lehetnénk képesek!
Egyik sajátos bizonyítéka ennek az a kísérlet is, amit a
Harvard-egyetemen végeztek az ún. placebo (a latin: tetszik igéből)
tablettákkal, különböző színű, de semmiféle gyógyszert nem tartalmazó
orvosság-utánzatokkal. Ezek a tabletták igen gyakran azt a gyógyító
hatást váltották ki, amit az orvos betegének előre megígért arra az
esetre, ha a "gyógyszert" rendszeresen szedi. De csak akkor következett
be a gyógyulás, ha a betegnek teljes bizalma volt orvosához, hitt
benne, és az orvos is hitt a gyógykezelésében. Tehát olyan esetben még
a placebo is gyógyíthat, amikor az orvos hivatástudata, őszinte
emberszeretete, a beléje vetett bizalom és a beteg gyógyulási vágya
találkozik, mert ott "pszichoterápiás erőtér" keletkezhet.
Nem erre céloz-e Jézus, amikor azt mondja: "Legyen a ti hitetek
szerint!". Ez egyben azt is jelenti, hogy annak mértéke, nagysága, vagy
éppen hiánya szerint.
Milyen különös, ha Selye János mondja könyvében:
Harcolj mindig, ha a cél nemes,
De ne állj ellen, ha nem érdemes.
elhisszük neki, hogy jót ajánl, s megértjük, hogy stresszsorozatoktól,
súlyos testi-lelki betegségektől óv minket. Ha azonban Jézus mondja:
"Ne szálljatok szembe a gonosszal", akkor csak afféle érthetetlen
erkölcsi követelménynek véljük Jézus szavát.
A Hegyi beszédben adott további tanácsait és a bajokat, amelyektől
védeni akar minket Jézus (kissé kihegyezve), akár így is
szembeállíthatnánk :
Odatartott másik arc - vagy gyomorpanaszok.
Odaadott ruhadarabok - vagy asztmás rohamok.
Önkéntes második mérföld - vagy kényszerneurózis.
Vissza nem kért kölcsön - vagy szívidegesség.
Imák üldözőinkért - vagy üldözési mánia.
Megbocsátás "hetvenszer hétszer is"- vagy hetvenhét nap kórházi ágyon.
Az ellentétek fölcserélhetők, enyhíthetők, vagy súlyosbíthatók, de túl sok variáció nincs.
Hogy is mondja Jézus? "Mert ha azokat szeretitek, akik titeket
szeretnek, mi a jutalmatok?" Nos, mi a jutalmunk? (Mi az, ami már
előleg a jutalomból?)
Békesség Istennel, embertársaimmal s önmagammal - és egészség. Vagy:
Békétlenség, minden vonalon, és lelkibetegségek, panaszok sorozata.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!