Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Lélekre Hangolva közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Lélekre Hangolva vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mint ahogy ez
általában ismert, a buddhizmus célja nagyon gyakorlatias, a látásmódja pedig
rendkívül tiszta. Senki sem világosodik meg csupán a tanítások hallatán. A
tartós eredmények a valós tapasztalatokból és az ebből következő változásokból
lesznek. Mivel ez nagyon fontos, ezért Buddha sok gyakorlatias tanácsot adott,
amelyeket soha nem parancsként, hanem mindig egy baráttól jövő segítségként
kell értelmeznünk. Ő nem egy teremtő vagy büntető Isten, nem akar követőket
vagy tanítványokat, akik olyanok, mint egy birkanyáj. Ehelyett kollégákat
szeretne, érett embereket, akik megosztják vele a megvilágosodást és az ezzel
járó óriási felelősséget. Ez a valódi célja. Azoknak, akik főleg magukra
gondolnak, a Nyolc Nemes Ösvény tanításait javasolja. Hasznos életstílussal
kezd, és a helyes koncentráció lesz a tetőpont. Akik azonban elérték az
együttérzés és a tisztánlátás szintjét és szeretnének mások hasznára válni,
azoknak a Hat Paramitát vagyis a hat megszabadító cselekedetet tanította. Az
"ita" annyit jelent: "elment"; a "param" pedig
"túl". A Paramiták szeretetet fejlesztenek ki, ami túlvisz a
személyes szinten. A szemlélet az, amely megszabadít minket: az a mély
felismerés, hogy a látó, a látott dolog és a látás folyamata kölcsönösen
egymástól függő és egy, az alany-tárgy-cselekvés nem elválasztatóak. A
Paramiták nem azért szabadítanak meg, mert tükrének rossz képeit jókra
cserélik, hanem azért, mert az a bizalom, melyet előidéz, képessé tesz minket
arra, hogy a jó és a rossz képek mögé kerüljünk, és felismerjük magát a tükröt,
mely ragyogó, tökéletes és minden benne tükröződő dolognál fantasztikusabb. A
cselekedetek azért megszabadítóak, mert a tudat végső természetének megismerését
hozzák. Ha jó benyomásokkal töltjük meg a tudatot, az természetesen későbbi boldogsághoz
vezet, viszont nem menne túl a feltételekhez kötött dolgokon. Az
alany-tárgy-cselekvés egységén alapuló szemlélettel akármit is tesz valaki
mások javára, időtlen hasznot fog hozni.
Az első megszabadító cselekedet: a nagylelkűség. A nagylelkűség minden
helyzetet megnyit. A világ tele van spontán gazdagsággal, de bármilyen jó is a
zene, nincs házibuli, ha senki nem táncol. Ha senki nem oszt meg magából
valamit, semmi jelentőségteljes nem fog történni. Ezért fontos a nagylelkűség.
Buddha idejében az emberek sokkal kevésbé voltak bonyolultak, mint ma.
Bámulatos gépeik is voltak, melyek nekik dolgoztak. Abban az időben nagylelkűség
volt másoknak a túlélést biztosítani, hogy elég élelmük legyen. Ez azt
jelentette, hogy ez a cselekvés gyakran materiális dolgokra összpontosult. Ma a
világ szabad és nem túlnépesedett részén nem ez a helyzet: gyakran a szív körül
lévő túl sok hájtól halnak meg az emberek. A tiszta gondolkodás hiányának
köszönhetően az emberekben a külső problémák eltűnésével belső problémák fejlődnek
ki, és magányosnak, bizonytalannak kezdik érezni magukat. Ahelyett, hogy a
szükséges dolgok miatt aggódnának, bonyolult belső életet fejlesztenek ki, és
sokan közülük soha meg sem ízlelték a fizikai szabadság örömeit. Ezért a
nyugati világban és Ázsia azon részein, ahol az anyagi dolgok nagy mennyiségben
állnak rendelkezésre, a nagylelkűség főleg az érzelmekre vonatkozik. Ez erőnk,
örömünk és szeretetünk másokkal való megosztását jelenti arról a személyen túli
szintről, ahonnan nincs alázuhanás. Ha jól meditálunk és a tudat feltételektől
nem függő állapotából cselekszünk, nincs vége annak a jónak, amit átadhatunk másoknak.
A legvégső bizonyosság megosztása, ha a melegségünket adjuk a lényeknek, mely a
legnagyszerűbb ajándék. Bár nem tudjuk a kocsinkat vagy a hírnevünket a síron
túlra vinni, a halálkor nem veszítünk el mindent. Az előző életekben kifejlesztett
tulajdonságokat könnyen vissza lehet szerezni az elkövetkezőkben, és nincs más
olyan gazdagság, ami közvetlenebbül megy át az egyik életből a másikba, mint az
örömteli energia. Az életből kicsavarni a dzsúszt kifizetődő, és egy kicsit
több mantra vagy leborulás, a szokásosnál több szeretet a partnerünknek nemcsak
itt és most ad erőt, de a megvilágosodás folyamatát is felgyorsítja. Ahogy már
említettem, a legjobb és egyetlen gazdagság, melyet a lényeknek adhatunk, a
feltételekhez nem kötött természetük megtapasztalása. De hogyan tegyük ezt?
Hogyan mutassuk meg másoknak a belső tökéletességüket? A legjobb tükör Buddha
tanításai, ezért nincs hasznosabb tevékenység, mint meditációs centrumok
létrehozása. Az általuk terjesztett gyakorlati bölcsesség sokakat ismertet meg
tudatuk tiszta fényével, és az így elültetett magok az összes következő életen
keresztül növekedni fognak a megvilágosodásig. Bár a szociális beállítottságú
emberek közül sokan azt állítják, hogy az ilyen tanítások luxusként hatnak -
"az embereknek előbb valamit enni kéne adni" -, ez nem igaz. Bőven
van hely mindkettő számára. Amikor a tudat jól működik, a gyomor is jobban
emészti meg az ételt, s talán annak az okát is megértik, miért legyen kevesebb
gyerekük. A test mindenképpen eltűnik, míg a tudat tovább folytatódik.
A második paramita: a tudatos, jelentőségteljes és hasznos élet
mások javára. Mivel az olyan kifejezéseket, mint morál és etika, a vezető osztályok
használják az alattuk lévők irányítására, ezért sokan nem szívesen használják
ezeket. Az embereket tudatosan megfélemlítik ezzel, és így gyakran azt
gondolják: ha az állam nem kap el ebben az életben, akkor majd az egyház fog. Még
ha tanácsot adsz is, mint Buddha esetében - ahol a lények teljes boldogsága a
cél -, olyan szavakat kell választanunk, amelyek tisztán, félelem nélkül
irányítanak. A második megszabadító cselekedet legjobb meghatározása valószínűleg
a "jelentőségteljes élet mások javára". Mit jelent ez? Hogyan
tartalmazhatja egyetlen nap ezt a számtalan cselekedetet, szót és gondolatot?
Buddhának, aki mindent az időtlen bölcsesség állapotából látott, volt néhány
egyedülálló ötlete. Mert az embereknek tíz ujja van a számolásra és az emlékezésre,
adott tíz tanácsot, ami azzal kapcsolatos, hogy mi hasznos, és mi nem. Ezek a
testet, a beszédet és a tudatot érintik, és jelentőségteljessé válnak a független
emberek számára is, ha felismerik, hogy Buddha nem valami főnök, hanem egy
barát, aki boldogságot kíván nekünk. Mindenkivel szeretné megosztani a tudat gyönyörrel
teli tiszta fényét, a múlt, a jelen és a jövő ismerőjét. Megértve, hogy
mindenki Buddha, ha ezt még nem is ismerte fel, a külvilágot tisztaföldként
látva, minden tapasztalat a legmagasabb szintű bölcsesség kifejeződésévé válik,
csupán azért, mert megtörténhet. Hogyan is viselkedhetne egy Buddha másképp?
Soha nem tanít dogmákat, nem bánik lekezelően, csupán megosztja bölcsességét a
lényekkel, hiszen tudja, hogy alapjában véve azonos velük. Az őt körülvevők jó
karmájának köszönhetően Buddha teljes 45 éven át tanított, és mosollyal az
arcán halt meg. Sok különleges tanítványa volt. Az általuk feltett kérdések
szintje megegyezett Szókratész, Arisztotelész, Platón szintjével. Egy
csodálatos generáció legjobb tudatai gyűltek össze, hogy filozófiai eszköztáruk
teljes választékával teszteljék le őt, és nem csak meggyőző szavakra találtak,
de Buddha ereje olyan hatásos volt, hogy tartósan változtatta meg őket: logikai
képességükön túl az egész tudatukra hatott. Megmutatta nekik az időtlen
tapasztalót, ami a tapasztalatok mögött van, így nem maradt helye kételynek. A
test, a beszéd és a tudat szintjein nem nehéz megérteni, mit hasznos
elkerülnünk. Amikor az embereknek problémáik vannak a rendőrséggel, akkor
általában a testükkel okoztak valamilyen bajt. A főbb pontok itt az ölés, a
lopás vagy a szexuális ártás. Amikor magányosak az emberek, akkor általában
olyan dolgokat mondanak, melyek másokat zavarnak. Azzal a szándékkal hazudnak,
hogy ártsanak másoknak, pletykákat terjesztenek, szétválasztják a barátokat,
vagy összezavarják az embereket. Ha valaki boldogtalan, akkor másokat nem
szeret, irigykedik és hagyja, hogy a zavart állapotok továbbtaszítsák. Ennek
ellentéte a test, a beszéd és a tudat tíz hasznos cselekedete, melyek csak
boldogságot hoznak. Erőteljessé és mások számára hasznossá tesznek minket.
Buddha itt azt tanácsolja, hogy használjuk a testünket olyan eszközként, amely
megvédi a lényeket, és szeretetet vagy bármi mást ad, amire szükségük van.
Akinek most sikere van másoknál, az már kifejlesztette ezt a képességét korábbi
életeiben, tehát minél gyorsabban kezdjük el, annál jobb. Manapság a beszédünk
sokkal több lényt érhet el a kommunikációs eszközök segítségével. A korábban
elhangzott kedves szavak most kellemes tapasztalatokat hoznak, és erősítik a jó
karmát. Ha az emberek rád figyelnek, beszélj kedvesen és adj világos információkat.
Akkor ebben az életben hasznosnak fogják tartani, hogy amikor csak lehet, az
igazságot mondják. Kerüld el azt, hogy hazudj azért, hogy másoknak árts. Mutasd
meg az embereknek azt, hogy a dolgok hogyan működnek a világban, és adj nekik
nyugalmat. Végül mit csináljunk a tudatunkkal? A jókívánságok, az öröm azon jó
felett, amit mások tesznek, és a tiszta gondolkodás: ez az út. Ezek a
képességek adták azt az örömöt, melyet ma élvezünk, és ha ezeket a szokásunkká
tesszük, akkor egészen a megvilágosodásig biztosítani fogják a boldogságot. A
tudat mindezek közül a legfontosabb. A mai gondolatok holnap szavakká,
holnapután pedig tettekké válnak. Minden pillanat itt és most fontos. Ha a
tudatra figyelünk, semmi sem állíthatja meg a fejlődésünket.
A harmadik paramita: a türelem, hogyan ne veszítsük el a haragon
keresztül az eljövendő boldogságot. Amikor a nagylelkűségen keresztül szellemi
gazdagságot halmozunk fel, és a megfelelő megértésen alapulva irányítjuk azt, a
harmadik tulajdonság, amire szükségünk van az úton, az a türelem, hogy ne
veszítsük el a jó energiát, miközben másokért és magunkért dolgozunk. Hogyan
veszíthetjük el? A haragon keresztül. A harag az egyetlen olyan luxus, amit a
tudat nem engedhet meg magának. Az életeken keresztül összegyűjtött jó
benyomások - a tudat tartós boldogságának fő- és egyetlen forrása - pillanatok
alatt eléghetnek egy hideg vagy forró dühroham következtében. Buddha azt
mondta, hogy a harag elkerülése az egyik legnehezebb, egyben legszebb köpeny,
amit viselhetünk, és sok eszközt adott ahhoz, hogy elérjük ezt a célt. Az
egyik, manapság nagyon hasznos módszer, hogy úgy tapasztaljuk az adott
helyzetet, mint az egymástól elválasztott események sorozatát, melyre megítélés
nélkül reagálunk. Ez a "szalámi-taktika" vagy a
"villanófény-szemlélet" nagyon hatásos, amikor fizikai veszéllyel
állunk szemben. Más módszerek is hasznos megközelítési módok: pl. amikor
empátiát érzünk az iránt, aki rossz karmát csinál, tudva, hogy az visszahat
majd rá. Eközben tudatában vagyunk annak, hogy minden tapasztalatnak
feltételekhez kötött és mulandó a természete, és elképzeljük, mennyire
zavarodott ez az ember, ha ekkora bajt okozott. Ha harag nélkül reagálunk mindenre,
ami megjelenik, akkor a test, a beszéd és a tudat időtlen bölcsessége
megjelenik, és a cselekedeteink megfelelőek lesznek. A gyakorlás legmagasabb
fokán, a Gyémánt úton a nem kívánt érzelmeket hagyjuk továbbsiklani egy
mantra-szőnyegen, így szétesnek anélkül, hogy bármilyen rossz szokást
alakítanánk ki. Azt is megtehetjük, hogy "engedjük a tolvajt egy üres
házba jönni", és egyszerűen csak tudatában vagyunk az érzésnek, miközben
semmi szokatlant nem teszünk. Miután néhányszor meglátogat minket anélkül, hogy
energiát kapna, egyre ritkábban jön majd, végül elmarad. Aki képes tudatos
maradni, amikor a harag megjelenik, lejátszódik és eltűnik, a tudatnak egy
ragyogó állapotát fogja felfedezni, mely olyan tisztán mutatja meg a dolgokat,
mint egy tükör. Minden esetben bölcs dolog elkerülni a haragot, amennyire csak
lehetséges. Amikor harap, hagyjuk gyorsan elmenni. Az a döntés, hogy mindig
megállítjuk és eltávolítjuk, amikor csak megjelenik, a belső
Bodhiszattva-fogadalom támasza. Az erély hasznos, hogy védelmezzünk és tanítsunk,
de a harag mindig nehézséget okoz, és a legtöbb szenvedést hozza a világba. Az
ártást elhárító buddhista védelmezők, vagy Tilopa és Marpa, akik a legrövidebb
idő alatt "tisztították meg" tanítványaikat, az erőteljes cselekvés
kategóriájába sorolhatók. Talán egy tanító sem tudna boldogulni anélkül, hogy
ehhez ne folyamodna. A meditációs centrumoknak szükségük van erre a
kiegyensúlyozott szemléletre, a centrumot látogatók érdekében. Ha az emberek
ittasan, belőve, mosdatlanul jelennek meg, vagy rosszul viselkednek, azonnal el
kell küldeni őket. Zavarnak másokat, ráadásul nem is emlékeznek arra, hogy mit
tanultak. Egy buddhista központ feladata - különösen a Karma Kagyü Vonalban -
az, hogy szellemi utat kínáljon azoknak, akik bármi mással szemben túl
kritikusak és független beállítottságúak. Elég egyház és hely van azoknak, akik
segítséget keresnek. De nem mindenki hozza magával a buddhista gyakorlás
elkezdéséhez szükséges feltételeket. A Gyémánt Út gyakorlásához szükséges alap
az, hogy viselkedni tudjunk, képesek legyünk a dolgokat nem személyesen venni,
és másokra gondolni.
A negyedik paramita: az örömteli energia, mely biztosítja fejlődésünket.
Az örömteli energia nélkül az életnek nincs íze, és csak öregebbek leszünk, de
bölcsebbek nem. Ez az a pont, ahol tudatosnak kell lennünk, a testet, a
beszédet és a tudatot olyan benyomásokkal feltölteni, melyek fokozzák az
étvágyat a további győzelemhez és örömhöz. Mivel sokan hajlamosak a lustaságra,
a fejlődésüket belülről kellene megerősíteni, és ez legjobban a Gyémánt Út
tiszta látásmódján keresztül történhet. Tudva, hogy minden lény Buddha, és csak
arra vár, hogy a gazdagságát megmutassa, és hogy minden létezés a
megvilágosodott tér szabad játéka - mi lehet annál inspirálóbb, hogy mindezt
megvalósítsuk?! Óriási öröm rejlik az állandó fejlődésben, soha nem engedve
semmit sem állottá vagy elhasználttá válni. Az igazi fejlődés a kényelmi zónán
túl van, és igen kifizetődő, ha másoktól keveset várunk, magunktól viszont
sokat.
Az ötödik paramita: a meditáció, mely jelentőségteljessé teszi az
életet. Az előző négy pontnak mindenki számára világosnak kell lennie. Aki erőt
és jelentőségteljességet akar adni az életének, annak másokat kell segítségül
hívnia. Ez a test, a beszéd és a tudat nagylelkűségén keresztül működik a
legjobban. A keletkező energiát célszerű gondolatokon, szavakon, tetteken
keresztül irányítani, és el kell kerülnünk a haragot, mely minden elültetett jó
magot elpusztít. Az energia adja azt az extra lökést is, mely új távlatokat
nyit meg. De miért van a meditáció? Mert nem tudjuk kívánságunk szerint tartani
az időnként elért örömteli állapotokat. Gyakran nem kívánt érzelmek leselkednek
a lények tudatának sötét zugaiban, és ráveszik őket arra, hogy olyat mondjanak,
tegyenek vagy tapasztaljanak, amit inkább elkerülnének. Ilyenkor a tudat
lecsendesítésének és megtartásának meditációja adja meg a szükséges távolságot
a választáshoz: az élet komédiáiban vállalunk szerepet, nem a
tragédiáiban.
A hatodik paramita: a bölcsesség - a tudat igaz természetének
felismerése. Az eddig említett öt cselekedet főleg jó tetteket jelent, melyek a
tudatot jó benyomásokkal töltik meg, és így feltételekhez kötött boldogságot
hoznak létre. Ezek önmagukban ennél tovább nem visznek. Ami megszabadítóvá,
túlmutató paramitákká teszi őket, az a hatodik pont, a megvilágosító
bölcsesség, melyet a Buddha szolgáltat. Ez teljességében az üresség 16
szintjének, vagy minden - külső és belső - jelenség egymástól kölcsönösen függő
keletkezésének a megértését jelenti, ami sok vaskos könyv témája. Néhány szóban
úgy lehetne kifejezni: megértjük azt, hogy jót tenni természetes dolog. Mivel
az alany, a tárgy és a cselekvés ugyanannak a teljességnek a része, mi mást
tehetnénk? Egymástól függőek, ugyanazt a teret osztják meg egymással, miközben
nem lehet tartós egót, ént vagy lényegiséget találni sem bennük, sem máshol. Ez
a felismerés vezet minket arra, hogy ráébredjünk, a lények mennyire kívánják a
boldogságot - és úgy fogunk cselekedni, hogy az hosszú távon a hasznukra
váljon.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kitörni a szabadságra (második rész)
Kitörni a szabadságra (első rész)